Rødbeterisotto med erter

Rødbeter og erter er så norsk som vi får det. De er kortreiste, næringsrike og ikke minst smakfulle, og blir brukt i massevis av tradisjonelle oppskrifter. I denne oppskriften går jeg for en mer italiensk variant, og lager en herlig “norsk” risotto. Rødbeten får koke med risen, og går nesten i oppløsning under koking, mens ertene kommer inn rett før gryten skal på bordet.

Continue reading “Rødbeterisotto med erter”

 

Linsehummus

Hummus er sånn cirka verdens beste dip, der kikerter eller bønner på nesten magisk vis blir kremet, smakfullt og ekstremt anvendelig.

I denne varianten bytter vi ut kikertene med linser, som kanskje er mine favoritter blant belgvekstene. Altså – de er supersunne, de er billige, og de passer (tydeligvis) til det aller meste. Du slipper også den lange bløtleggings- og koketiden som bønnene trenger (ihvertfall om du kjøper dem tørka).

Continue reading “Linsehummus”

 

Plantegod matpakke

REKLAME FOR PLANTEGO’

Etter å ha jobbet med fagfolk på boken Plantebasert kosthold, har jeg fått tre matvaregrupper banka inn i hodet: grove kornprodukter, grønnsaker og belgvekster. Sammen utgjør disse noe av det beste du kan spise, bra for kropp og bra for planet, og derfor er jeg veldig opptatt av å få dem inn i de fleste måltidene mine.

Continue reading “Plantegod matpakke”

 
 
 

Mitt liv med psykisk sykdom

Noen dager er det best å bli i sengen. Noen dager banker hjertet så hardt at jeg må låse meg inne på kontoret, sitte helt i ro ved vinduet slik at lyset går av. Kan ikke møte noen, snakke med noen, forholde meg til noen. Jeg skrur av telefonen for å slippe meldinger, samtaler, notifications.

Noen dager tror jeg alt alle rundt meg hater meg. Neste dag går jeg rundt og er livredd for at de skal dø fra meg. Kreft liksom. Svulster. Hvordan forholder man seg til det?

Tanker som blir svartere og svartere, og følelsen av å ha hjertet i halsen, er en sykdom som heter angst. Det er en psykisk lidelse som fem til seks prosent av oss opplever gjennom livet. Noen en gang, noen omtrent konstant, og noen lever med angst innimellom.

På mange måter er jeg heldig med angstlidelsen min. Først og fremst fordi jeg har hatt flyskrekk siden jeg var ungdom, som er kjipt, men som har gjort at jeg har lært å kjenne hva som er angst og hva den gjør. I en flysituasjon er det kontrollert angst, på et vis. Jeg vet når den kommer, hvordan jeg opplever den, og ikke minst – hvor deilig det er når den slipper taket. Det kan jeg til en viss grad forberede meg til. Sove godt natten før. Spise frokost. Være på flyplassen i god tid. Dra sammen med noen. Aktivisere meg selv med candy crush og sudoku.

I hverdagen er det vanligvis verre. Ofte forstår jeg ikke hva som treffer før jeg er midt oppi et anfall, ute av stand til å gjøre noe som gjør det bedre. Er jeg heldig, kommer jeg på at shit, det er angst, det er en sykdom, det går over, men det er det ingen selvfølge at jeg gjør. Plutselig ligger jeg i sengen, det har gått to timer, og hvor enn klisje det høres ut: det føles som om mørke skyer på magisk vis har lettet.

Noen ganger må jeg bare bli i sengen. Det er det viktig for meg å akseptere.

Heldigvis er jeg velsignet med kollegaer og ikke minst en sjef som forstår og respekterer sykdommen. Jeg har familie og venner som ønsker å hjelpe, og som ikke maser når jeg må trekke meg tilbake eller avlyse noe i siste liten. Ikke minst har jeg en makeløs psykolog og fastlege, som prøver så godt de kan å fikse meg. Jeg vil tro vi er på rett vei. Men ikke alle er like heldige.

For få uker siden hørte jeg om to dødsfall samme dag. Det ble formidlet via sosiale medier. Tøft av de etterlatte, og kanskje spesielt tøft at de skrev at vedkommende valgte å forlate en verden som var blitt for mørk. Jeg hadde ikke lyst å grave eller spekulere i disse to situasjonene, av respekt for vel, alle. Likevel så stakk det litt i meg å lese om andre som opplever verden som mørk.

I Norge er det mellom 500 og 600 mennesker som tar selvmord hvert eneste år. Psykiske lidelser er en av flere risikofaktorer. Flere psykiske helseproblemer samtidig gir større sjanse for å utløse selvmordstanker.

Dette er en av så mange grunner til at vi trenger å snakke om mental helse. Verdensdagen for psykisk helse er en start, og i dag foregår det markeringer over hele landet. Målet med Verdensdagen er å øke kunnskap og åpenhet om psykisk helse, og fremme gode levevaner. Å gjøre det like lett å snakke om vår psykiske helse som vår fysiske.

Det er mye trøst i dyr når hodet stritter i mot.

Jeg ønsker meg et samfunn der psykisk helse tas like alvorlig som fysisk. Der en kan komme til psykolog uten å stå et år på venteliste. Der alle ledere aksepterer en egenmelding på angst like fullt som på hodepine. Et samfunn der ikke angst vannes ut som et motebegrep, men der vi behandler det som en sykdom som fortjener å kureres.

Kjenner du deg igjen i noe av dette? SPØR OM HJELP. Seriøst. Det er mange som kan hjelpe deg. Her er et par forslag fra meg:

  • Snakk med fastlegen din
  • Snakk med familie, venner og sjef om du føler deg trygg på dem, og synes det er greit
  • Sjekk om skole eller jobb har helsetjeneste du kan bruke
  • Ring Mental helse. De har en døgnåpen hjelpetelefon der du kan være anonym. Telefonnummeret er 116 123
  • Du kan også besøke Mental helse på nett her
  • Sjekk ulike muligheter hos Helse Norge her
  • Sliter du med selvmordstanker, er det en del nummer du kan ringe.
    • Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.
    • Mental Helse: 116 123
    • Røde Kors: 800 33 321
    • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Støttegrupper og organisasjoner

  • Kirkens SOS – døgnåpen tjeneste der du kan skrive SOS-melding, ta en SOS-chat eller ringe SOS-telefon.
  • Sidetmedord.no – del tanker og følelser med andre, spørsmål besvares av Mental helse.
  • Kors på halsen – tjeneste driftet av Røde Kors der alle opp til 18 år kan ta opp det som er viktig for dem på e-post, chat eller telefon.
  • Unghjelp – en ungdomsdrevet organisasjon som deler og utveksler erfaringer for å spre kunnskap om psykisk helse blant ungdom i Norge.
  • Barn av rusmisbrukere (BAR) – en bruker- og interesseorganisasjon for barn i alle aldre som opplever foreldres rusbruk som en belastning.
  • Landsforeningen for etterlatte ved selvmord (LEVE) – støtter etterlatte og berørte ved selvmord, og bidrar til å forebygge selvmord gjennom åpenhet, opplysningsvirksomhet og politisk arbeid.
  • Unge LEVE – for ungdom som har opplevd selvmord i nær relasjon
  • Landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord (LFSS) – for ungdommer og unge voksne i alderen 12-30 år og deres pårørende.
  • Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse (LPP) – for deg som er pårørende til en som er psykisk syk.
  • Mental Helse – for alle mennesker med psykiske helseproblemer, pårørende og andre interesserte.
  • Mental Helse Ungdom – jobber for økt åpenhet om psykisk helse, forebygging av psykiske plager og et bedre psykisk helsetilbud – for barn og unge opp til 30 år.
  • Kors på halsen – Røde Kors sitt samtaletilbud der barn og unge kan snakke om det de har på hjertet, gratis og anonymt.
  • Voksne for barn – jobber for barns oppvekstvilkår og psykiske helse.
 
 
 

Supersaftig sjokoladekake

REKLAME FOR HELIOS

Mmm, sjokoladekake! Er det den beste kaken som finnes, eller er det den beste kaken som finnes? Her har jeg laget en supersaftig variant med masse smak av kakao i både røren og kremen. Passer superperfekt som kveldskos, som søndagsdessert eller på kakebordet i konfirmasjonen.

Continue reading “Supersaftig sjokoladekake”