Ny bok – behind the scenes

Som dere kanskje har fått med dere, skriver jeg og Forbrukerfrue Kjersti Grønseth kokebok sammen. Det er et kjempegøy prosjekt, der vi samler alt vi vet om å spise billig og å få mest mulig ut av pengene når det kommer til mat. Vi har jobbet sammen siden februar, og før det brukte jeg cirka et halvt år på å eksperimentere med nye, billige oppskrifter, så nå er vi virkelig vanvittig klare til å vise dere hva vi har holdt på med!

Først ut: prosessen med å få tatt alle bildene.

Stuen min fikk kjørt seg som “pyntekjøkken” og fotostudio i halvannen måned.

Nå er det nemlig sånn, at maten i mine andre kokebøker har blitt fotografert gjennom noen intensive langhelger der vi har samlet sammen masse gode hjelpere, og laget, fotografert og spist over 100 oppskrifter i løpet av fire dager. På grunn av korona ble dette uaktuelt i år.

Istedenfor rigget vi om stuen min til et litt mer permanent fotostudio. Halvparten satt fotografen opp til selve fotograferingen, og halvparten ble overlatt til hun som styrte bakgrunner og servise, la opp maten og ikke minst holdt orden på alt. Slik hadde de trygg avstand mellom seg hele tiden. Riggen ble stående i halvannen måned, og den tiden gikk det ikke an for meg å bruke stuen til annet enn å vanne plantene. For katten, derimot, var det kjempegreier, med masse nye ting å klore opp og lukte på.

Alltid gøy når matstylisten kommer på jobb, og jeg må forklare hvorfor det er kloremerker i alle bakgrunnene…

Maten ble laget av meg på mitt kjøkken, og av noen av venninnene mine på mor sitt kjøkken. Hun har kjempegod plass, så der kunne de være to til dagen med trygg avstand. Kjersti kom også over fra Oslo noen dager, og måtte til pers hun også.

De er glade i grønt, matstylistene. Men det de ikke liker like godt er at jeg nekter dem å bruke råvarer som ikke er i den faktiske oppskriften.

Når de ulike rettene var ferdige, satt vi dem inn i spisestuen min, der ingen oppholdt seg, slik at matstylisten kunne gå og hente maten uten å trenge å komme i kontakt med noen. Ikke så effektivt som de 5-6 stykkene vi var da vi lagte Sykt enkelt, eller de 17 som var i aksjon til Sykt godt, men venninnene mine er maskiner hele gjengen, så det gikk faktisk veldig raskt unna – selv med masse ekstra håndvask og antibac-bonanza.

Av en eller annen grunn fikk spisestuen min navnet “roterommet”.

I løpet av disse halvannen månedene satt vi opp fire økter til fotografering, med veldig god margin i tilfelle noen fikk symptomer på luftveissykdom. Etter den første økten lå vi foran skjema, etter den andre økten var vi nesten ferdige, og da gikk det helt greit at den tredje økten røk på grunn av en aldri så liten forkjølelse hos en av oss. Heldigvis ikke korona, og egentlig en fin pause i prosjektet.

Da vi kom til den fjerde økten var alle friske fysisk, og psykisk gikk det også bra. Vi var i godt humør med en vanvittig dårlig intern humor opparbeidet etter alle disse ukene. Denne humoren kommer til syne i noen av bildene og ikke minst historiene i boken, og jeg håper at dere synes det er like festlig som oss.

Apropos intern humor.

Og plutselig var nesten 100 oppskrifter fotografert. Helt ærlig – jeg er ikke sikker på antallet ennå. Jeg sa 80 til forlaget. “Maks 80 denne gangen, siden vi skal ha med så mye fagstoff om økonomi”, tror jeg at var mine eksakte ord, men jeg klarer virkelig aldri å holde slike løfter. Vi får se når alt er klart. Det blir i alle fall en tykk bok denne gangen også. Med vanvittig mye god mat.

 

Slik koker du kraft

Hjemmelaget kraft gjør alt av supper, sauser og gryter (du vet, oppskrifter som spør etter buljongpulver) bedre. Jeg koker aldri kraft på nye og fine grønnsaker, men sparer på avskjær gjennom uka, og så koker jeg kraft på det pluss eventuelle halve og kvarte grønnsaker som tar hedersplassen nederst i skuffen.

Et par nyttige ting å vite:

  • grønnsakskraft kan oppbevares i rene glass i kjøleskap, eller fryses ned.
  • frys kraften gjerne ned i isbitbrett, så kan du ta ut en eller to terninger om gangen.
  • du kan lage en kraft med ganske nøytrale smaker, eller kjøre på med chili og koriander om du har tenkt å lage mye asiatisk mat framover.
  • 5 dl kraft erstatter ca 5 dl vann med 1 buljongterning

Mine favoritter å ha i grønnsakskraft:

  • gulrot og pastinakk (her kan du bruke hele grønnsaken, eller skall, topp og stilk)
  • søtpotet, beter, sellerirot og gresskar
  • paprika
  • tomat
  • kinakål og salat uten markant smak

Disse bruker jeg for ekstra smak: 

  • alle typer løk, gjerne med skallet på, og gjerne flere typer (her kan du også bruke avskjær)
  • chili – men det begrenser bruksområdet litt (knallgodt i ramen og thaigryter, ikke så bra for blomkålsuppen)
  • sopp, for den gode umami-smaken
  • i tillegg har jeg ofte i litt salt, og eventuelt persille eller koriander om jeg har det liggende, og det passer til bruksområdet

Grønnsaker jeg styrer unna i kraften: 

  • potet
  • blomkål, brokkoli, bladene deres og andre kåltyper med markant smak

Framgangsmåte: 

Vask grønnsakene og skjær dem i lange skiver. Dette er slik at mest mulig av innmaten skal komme i kontakt med vannet.

Ha alt i en gryte, ha eventuelt i 1 ts salt, og hell på vann slik at det akkurat dekker grønnsakene.

Kok i 1-2 timer.

Legg en finkornet sil over en bolle, og hell kraften over i den, slik at silen fanger opp eventuelle grønnsaker som blir med.

Avkjøl litt, og ha deretter over i helt rene glass eller isterningsbrett.

Oppbevar i kjøleskap eller fryser.