Gresskarburger

Dette er en skikkelig restebasert burger, som du kan tilpasse veldig etter hva du har liggende. Basen er tredelt:

  1. en del kokt ris
    Dersom du ikke har kokt ris stående, kan du fint koke opp til denne oppskriften (den trenger ikke å avkjøles før bruk).
  2. en del ovnsbakte grønnsaker
    Her kan du virkelig ta det du har. Jeg bruker ofte denne oppskriften når jeg har litt halve og kvarte grønnsaksdeler liggende nederst i skuffen, gjerne av det slaget som begynner å bli mykt. Det eneste jeg anbefaler å ha med er litt løk.
  3. en del belgvekster
    Her er det greit å bruke den kartongen du har stående. Kikerter og hvite bønner er min favoritt, men du kan også bruke andre typer bønner eller linser. Bruker du linser bør du mose dem før du har i resten av ingrediensene bare, hvis ikke kan alt blir litt for finmost.

Så – med det i tankene – her er en startoppskrift som du kan variere som du vil:

Antall: 6 burgere
Tid: 40 minutter

Ingredienser: 

  • 400 g grønnsaker, jeg har brukt brokkoli, gresskar, sjalottløk, hvitløk og vårløk
  • 1 ss olje
  • 1 ts salt
  • 1 ts spisskummen
  • 1 ts paprikapulver
  • 4 dl kikerter (1 kartong, eller 2 dl som du bløtlegger og koker selv)
  • 4 dl kokt ris (eller 2 dl som du koker selv)
  • brødsmuler eller griljermel

Framgangsmåte: 

Forvarm stekeovnen til 200 grader, og kle et stekebrett med bakepapir. Skjær gresskar (eller rotgrønnsaker) i små terninger, grovhakk brokkoli (eller andre type kål), og skjær stilken i små terninger. Løk kan du dele i to eller fire, alt ettersom hvor store de er.

Fordel alle grønnsakene ut over stekebrettet, ha på olje, salt, spisskummen og paprikapulver, sett i ovnen og stek i cirka 10 minutter. Når de er ferdige tar du brettet ut, men lar ovnen stå på.

Sil laken av kikertene, skyll dem med vann, og ha dem over i en bolle (dersom du bruker stavmikser) eller foodprocessor. Dersom du har erstattet kikerter med linser, bør du kjøre dem noen runder med stavmikser eller foodprocessor, slik at de begynner å bli moste, før du har i resten.

Tilsett den kokte risen og de ovnsbakte grønnsakene. Bruk stavmikser og kjør den kjapt gjennom – målet er at det skal moses litt, men fortsatt være en del biter igjen av både grønnsaker og kikerter. På den måten får vi luft inn i burgeren, og det blir lettere å få den saftig.

Form burgere av farsen, vend dem i brødsmuler, og ha dem tilbake på stekebrettet. Jeg pleier å snu bakepapiret før burgerne kommer på.

Sett i ovnen og stek i 15-20 minutter. Servér burgerne med godt tilbehør.

HER FINNER DU FLERE VEGANSKE BURGEROPPSKRIFTER. 

Følg meg gjerne på Facebook, Instagram og Youtube: 

Facebook
Instagram
Youtube

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *