Vegansk ukemeny: uke 17, 2020

Hver uke setter jeg sammen en meny med syv varierte middagsretter som jeg tror at dere liker. Denne uken skal vi innom mange av mine favoritter, blant annet en nydelig indisk daal med ovnsbakte grønnsaker. Vel bekomme!

Mandag: tomatsuppe med pesto (videooppskrift)

Jeg elsker tomatsuppe! Men ikke den fra pose… Heldigvis er det en del snarveier en kan ta når en lager sin egen, du vet, de dagene du ikke har tid å flå eller ovnsbake plommetomater. Dette er en sånn dag, og her jukser jeg som bare det. Vegansk pesto (hjemmelaget er bra, men i og med at juksing er tema her, så vit at det finnes en del i butikken som er veganske) setter masse smak på suppa, og knuste tomater fra kartong gjør jobben som tomat.

Tirsdag: peanøttcurry med poteter og kikerter (videooppskrift)

Denne gryteretten er med kokosmelk, indiske krydder, peanøttsmør, poteter og kikerter, mange av mine favoritter. Potetene og kikertene kan fint byttes ut med andre grønnsaker og belgfrukter, om du foretrekker det.

Bilde av vegansk kikertgryte

Onsdag: restemat – stekt ris (videooppskrift)

Stekt ris er den aller, aller, aller beste restematen jeg vet om. Jeg er faktisk så stor fan, at jeg lett koker en vel optimistiske mengde ris når det står på middagsplanen. Da vet jeg at det blir bra mat neste dag og. Denne retten er super dersom du har grønnsaksrester du vil bruke opp. En halvslakk løk, en ensom gulrot og en brokkolistilk er flotte ingredienser å bruke i stekt ris. Ta det du finner i skapene – og kos deg med maten!

bilde av stekt ris

Torsdag: pasta i blomkålsaus

Koker du blomkål og kjører det i foodprocessor med krydder og litt godsaker, da får du faktisk en skikkelig fyldig og smakfull saus som passer perfekt med pasta.

Litt grovhakka nøtter (eventuelt pinjekjerner) på toppen gir ekstra crunch til retten, og vil du har i mer grønnsaker kan du fint røre dem inn med pastaen rett før servering.

vegansk pasta i blomkålsaus

Fredag: chili sin carne

Denne oppskriften baserer seg på tørka bønner som blir bløtlagte først, deretter kokt i den gode sausen. Det gjør at de får ekstra mye smak. Et annet triks for god smak er å tilsette både kaffe og kakao i gryta. Det gir en litt annerledes vri på retten, men funker skikkelig bra.

Lørdag: spagetti bolognese

Nydelig pastarett med linser, gulrot og sopp, og derfor både protein, umami og masse tekstur.

Søndag: daal med ovnsbakte grønnsaker

Dette er en aldeles nydelig indisk linsestuing, som for anledningen serveres sammen med ovnsbakte grønnsaker. Luksusmiddag!

vegansk daal med grønnsaker

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER.

Følg meg gjerne på Facebook, Instagram og Youtube: 

Facebook
Instagram
Youtube

2 Comments

  1. Vil bare si at bloggen din er til stor hjelp. Nylig gått over til vegansk kosthold og det er mye nytt, så ukemenyer kommer veldig godt med 🙂
    Lurer også på om du har mulighet til å legge til bakverk/desserter på ukemenyene også?
    Takk for masse god inspirasjon 🙂

    1. Mari Hult

      Så koselig å høre 🙂 Takk!

      Noterer med ønsket om bakst og dessert på ukemenyene 🙂

Leave a Reply to Anette Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *