Grisevennlig ukemeny

Som resten av Norge ble jeg dypt rystet av dokumentaren om svineindustrien som ble vist på NRK Brennpunkt på onsdag. Har du enda ikke sett den så anbefaler jeg den på det sterkeste – klikk her for å komme til nrk.no.

Det er ikke bare veganere og vegetarianere som er sjokkerte. Både i kommentarfeltene og på meldinger til meg ser jeg helt vanlige folk skrive at nå er det slutt med å spise gris. Heldigvis er dette lett som en plett, og det finnes tusenvis av matretter dere kan spise istedenfor.

Her har jeg samlet syv retter som kan være gode substitutter for dere som liker smaken av gris, men velger bort å spise griser av etiske årsaker. I noen av oppskriftene bruker bruker vi kjøtterstatninger, og enkelte råvarer du ikke finner på den aller minste dagligvarebutikken i alle fall. I andre oppskrifter gjør vi det skikkelig enkelt, som for eksempel nudlene og kikertburgerne.

Håper dere finner noe som frister!

Mandag: Kremet pastasalat med tofubacon

Denne retten lærte jeg å lage av min gode venninne Hege, som har et enormt stort hjerte for dyrene. Den er kremet og kjempegod, og står i flott kontrast til tofuen som smaker salt og røykt.

Tirsdag: Chow mein

Nudler, grønnsaker og kjempegod asiatisk saus – blir det egentlig bedre? Denne retten serveres gjerne med ulike typer kjøtt, mens i denne varianten lar vi grønnsakene spille hovedrollen. Sunt, godt og enkelt.

vegansk chow mein oppskrift

Onsdag: Spicy kikertburgere

Burger uten kjøtt? Lett! Prøv med bønner eller linser istedenfor. I denne varianten bruker vi kikerter. Synes du det er litt mye å bløtlegge og koke dem selv, kan du bruke en boks/kartong hermetiske kikerter istedenfor de tørka.

veganske kikertburgere oppskrift

Torsdag: Vegansk andouillepølse

Dette er en spansk pølse, som vanligvis lages med svin og masse krydder. Den karakteristiske smaken kommer ikke fra kjøttet, men fra nettopp krydderet, og derfor er det relativt enkelt å lage pølsen selv. Du trenger glutenmel, som du får kjøpt på nett, på helsekost og økologiske butikker. Blir det litt for voldsomt å lage egne pølser, kan jeg anbefale veganske varianter som de har i de fleste dagligvarebutikker nå (spesielt i frysedisken, men mange har også i ferskvaredisken).

Fredag: Veganske “ribs” med barbecuesmak

Okei, har du vært borti tørka soyabiffer før? Det høres (og ser) jo ut som smakløst knekkebrød, men med riktig behandling blir det riktig så likt svineribbe i smaken. Men uten bismaken av masse dumt. Tørka soyabiffer pleier jeg å bestille på nett, sjekk ut Veganlife.no. Du kan også finne disse biffene i godt assorterte helsekostbutikker, samt økologiske butikker (men kanskje må du lete litt). Det går også an å bruke de litt mindre soyamedaljongene.

vegansk ribbe oppskrift

Lørdag: Pulled jackfruit sliders

Jackfruit er en utrolig god erstatning til “pulled pork”. Pass på at du kjøper i lake eller vann (ikke sirup). Når jackfruiten er kokt eller stekt (sammen med masse gode smaker), bruker du gafler til å dra den fra hverandre. Her bruker vi det i sliders, men det er også supergodt på tacoen eller nachosen.

veganske pulled pork sliders oppskrift

Søndag: Greske grillspyd

Vi satser på grillvær på søndag! Her bruker jeg tørka soyamedaljonger, men du kan fint bruke soyabiffer om du handlet inn det til fredagsmiddagen. Medaljongene marinerer vi i gode greske smaker, deretter griller vi dem med squash på spyd. De kan fint stekes på panne også om været er vestlandsk, eller om du ikke har grill.

veganske greske grillspyd oppskrift

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER.

Følg meg gjerne på Facebook, Instagram og Youtube: 

Facebook

Instagram 

Youtube

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *