Bokhvetegrøt

Tidligere så tenkte jeg aldri over at du kunne lage grøt av annet enn havre og ris. Men nå ble jeg kjent med grøtentusiasten Tamara, som holder på med pop up-grøt her i Stavanger. Hun koker grøt på det meste, blant annet har hun en berømt hirsegrøt som jeg elsker. Faktisk.

Etter å ha blitt hektet på grøten hun serverer, har jeg begynt å eksperimentere en del selv, blant annet med denne herlige quinoagrøten. Jeg er også kjempeglad i allslags kjøleskapsgrøt, og chiagrøt er en av favorittdessertene for tiden.

Da vi jobbet med min forrige bok, Sykt enkelt, brukte vi litt bokhvete, og jeg fikk anledning til å sette meg godt inn i hvor bra bokhvete faktisk er. Den er proteinrik, ja og sånn generelt veldig sunn, i tillegg har den skikkelig god smak som blir ekstra bra om du rister den litt. Det gjør vi i denne grøten før vi heller på væske. Resultatet er en smakfull og mettende grøt, som blir ekstra god med bær og kokos på toppen.

Ingredienser til 2 porsjoner*:

  • 2,5 dl bokhvete
  • 6 dl vann
  • 0,5 ts salt
  • 1 dl plantemelk
  • banan, blåbær, kokosflak og linfrø til topping

*I videoen lager jeg halv porsjon, så om du synes det ser lite ut til to så har du rett i det.

Framgangsmåte:

Ha en gryte på medium temperatur, og tilsett bokhvete. Stek dem til de begynner å lukte ristet og bli litt gylne. Hell deretter på vann og salt. La det hele småkoke. Når all væsken er absorbert rører du inn melken.

Etter et par minutter er grøten ferdig.

Topp med f.eks banan, blåbær, kokosflak og linfrø. Sukker og kanel er også godt på.

HER FINNER DU FLERE OPPSKRIFTER PÅ VEGANSK GRØT. 

Følg meg gjerne på Facebook, Instagram og Youtube: 

Facebook
Instagram
Youtube

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *