Høyprotein-ukemeny

Det er mange som lurer på om det er vanskelig å få i seg protein på et plantebasert kosthold. Svaret er at det er skikkelig enkelt, det finnes masse proteinbaserte råvarer som er helt veganske. Bønner, linser, kikerter, quinoa, nøtter, frø, havre, bokhvete, hvete og kjerner er noen eksempler, og her har jeg satt sammen en ukemeny med masse av disse.

Mandag: Enkel linsesuppe 

Dette er en tyktflytende linsesuppe med smak av hvitløk, persille og sitron, som er akkurat så nøytral at den kan passe inn overalt. Den er perfekt om du skal lage en stor gryte og mette mange kjapt. Som en proteinboost etter trening er den virkelig et supert valg. Suppen gjør seg oså strålende servert med en god salat og godt brød til, og den er enkel å tilpasse med ulike toppinger.

vegansk linsesuppe oppskrift

Tirsdag: Chana masala

Indisk kikertgryte som vi her serverer med quinoa istedenfor ris – for ekstra protein, vet du.

vegansk chana masala oppskrift

Onsdag: Grønnkålbowl

Nøtter og quinoa er kjempegodt – og byr på masse protein. I tillegg har vi i mango, fordi det smaker så godt, samt en aldeles nydelig dressing med tahini (laget av frø!) og miso.

Torsdag: Persisk nudelsuppe

En skikkelig proteinbonanza med linser, kikerter og bønner – og masse god smak.

Fredag: Chili sin carne med bønner og bokhvete (videooppskrift)

Herlig chiligryte med koriander, lime, chiliflak og vegansk rømme. Vil du variere kan du prøve med for eksempel mais, hvetetortillas og ris til, eller kanskje tortillachips og en hjemmelaget pico de gallo?

Lørdag: Søtpotet- og maisburger

En kjempegod texmex-burger med kikerter og havregryn.

vegansk vegetarisk maisburger oppskrift vegetarbloggen

Søndag: Linserisotto med saltbakte rødbeter

Vegansk risotto er sjelden en proteinbombe, men det finnes triks der ute. I denne varianten bytter vi ut en del av risen med linser, og vips! Proteinnivå opp – uten at det går ut over smak og konsistens.

vegansk risotto med saltbakte rødbeter oppskrift vegetar vegetarbloggen

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER.

Følg meg gjerne på Facebook, Instagram og Youtube: 

Facebook

Instagram 

Youtube

2 Comments

  1. En som lurer

    Bra innlegg med mye fristende mat! Jeg er en kjøtteter som fristes av mer veggis-kosthold, men en ting som stopper meg er behovet for mye protein. Det jeg lurer på er: hvordan er opptaket av plantebasert protein i kroppen versus kjøtt? Er f.eks 20g protein fra bønner like bra som 20g protein fra kjøtt?

    1. Mari Hult

      Hei! Du, helt ærlig, dette kan jeg ikke! Jeg er ikke noe kostholdsekspert, og er redd for å uttale meg om det. Men sjekk med hepla.no – de har roen : )

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *