Ukemeny på studentbudsjett

Rimelig vegansk middag, går det an? Selvsagt. Spiser du fornuftig er det faktisk mye penger å spare på å holde seg til et plantebasert kosthold, så det må jo passe supert for studenter. I denne ukemenyen får du syv middager laget fra bunn, med rimelige råvarer. Det er også en del tips her til hva du kan bruke restene til, og hvordan du kan planlegge matuken litt bedre.

Mandag: Hvit bønnesuppe med blomkål

Det kanskje aller beste trikset jeg vet for å spare penger i matveien som veganer, er å holde seg til tørka bønner og linser som du bløtlegger og koker selv. Kjører du store poser på internasjonale matvarebutikker er prisen lav og mengden stor. I denne suppen benytter vi oss av dette trikset. Det krever bløtlegging av bønnene natten før du skal lage suppen, og litt lenger koketid enn om du hadde brukt hermetiske bønner. Derfor kan det være greit å vanne ut og koke større mengder om gangen, og fryse ned i porsjonsbokser.

Tirsdag: Karri med peanøtter

Lettvint middag med grønnsaker servert i en saus med karri, peanøttsmør og kokosmelk. Servér med ris, og kok opp dobbel mengde – så har du til middagen i morgen også.

vegansk curry karri oppskrift

Onsdag: Gallo pinto

En skikkelig digg klassiker fra Costa Rica, der hovedingrediensene er ris og bønner. Har du ferdig kokt ris og ferdig kokte bønner (eventuelt hermetiske da), så lager du denne retten på null komma niks.

vegansk vegetarisk gallo pinto fra costa rica vegetarbloggen oppskrift

Torsdag: Grønnsaksbolognese

Italiensk klassiker der vi bytter ut kjøttsausen med sopp, gulrøtter og paprika – rimelig, sunt og godt!

vegansk pasta bolognese oppskrift

Fredag: Grove pizzahorn

Hjemmelaget pizza blir ofte veldig mye rimeligere enn ferdigkjøpt, spesielt om du har mel og tørrgjær stående. Når jeg lager pizzahorn lager jeg en stor porsjon, og fryser ned to og to. Så tar jeg de med på jobb på morgenen, de tiner i løpet av dagen, og blir en super lunsj. Perfekt for studenter som gjerne vil roe ned kantineutgiftene sine.

Tips: Har du mer bolognesesaus igjen fra torsdagens middag? Bruk den som fyll i pizzahorn da vel!

veganske pizzahorn oppskrift

Lørdag: Falafel av røde linser

Falafel er noe av det beste som finnes, og du trenger ikke mange ingrediensene. Her lager vi falafelen av tørka røde linser, som både er næringsrike og skikkelig rimelige. Som tilbehør passer det meste; kan jeg friste med ris, salat, couscous, salsa, hummus, pitabrød eller wraps?

vegansk hjemmelaget falafeloppskrift med linser vegetarbloggen

Søndag: Stekt ris

Den obligatoriske avslutningen på studentuka – alle restene går i stekepanna og gjør hverandre gode! Har mange varianter av denne retten på bloggen, kanskje noen av disse kan friste?

Stekt ris og linser med smak av Midtøsten

Stekt ris med mango og erter

Stekt ris med ananas og karri

vegansk stekt ris oppskrift

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER.

Følg meg gjerne på Facebook, Instagram og Youtube: 

Facebook

Instagram 

Youtube

2 Comments

  1. Vi laget gallo pinto til kvelds i dag. Guttene mine spiste tomt takk for inspirerende ukemenyer!

    1. Mari Hult

      SÅ kjekt å høre!! 😀 Elsker mat fra Costa Rica, så enkelt og godt.

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *