Ernæringseksperten svarer: Hvorfor skal vi spise en regnbue?

80-90 prosent av den norske befolkningen spiser for lite frukt, grønnsaker og bær. Jeg tok en prat med ernæringseksperten om hvorfor dette er så viktig, og hvordan vi kan få i oss mer grønt. 

Innlegget inneholder reklame for egen matkasse.

Første ernæringsblogg der vi snakket om vegansk protein ble en hit, samme ble nummer to med jod, så da kjører vi på med del tre. Med meg igjen er Miriam Østvik Jenssen, leder for meny- og ernæringsteamet i Nettmat.no. Hun har fagbrev som kokk (2005) og bachelorgrad i ernæring (2014), og hun rådgir meg hele tiden når jeg jobber med å utvikler veganmenyer. Spesielt er hun opptatt av at jeg skal variere råvarebruken så mye som mulig.

Dagens utfordring til Miriam går rett og slett på å forklare hvorfor det er så viktig å spise mye frukt og grønt.

Helsedirektoratet skriver «det er en sammenheng mellom inntak av frukt, bær og grønnsaker og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og flere hyppig forekommende kreftformer.»

– De anbefaler alle et daglig inntak på minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær. De aller fleste (80-90 prosent av befolkningen) spiser mindre enn anbefalt, sier Miriam.

– Grønnsaker, belgfrukter, frukt og bær er gode kilder til næringsstoffer, inkludert kostfiber, en rekke vitaminer, mineraler og antioksidanter, og bør inngå som en naturlig del i dagens måltider. Både fordi de smaker kjempegodt og fordi de er gode for deg.

– Kan du fortelle mer om denne regnbuefilosofien?

– I et velbalansert kosthold bør inntaket av frukt og grønt være variert da de forskjellige bidrar med ulikt innhold av forskjellige næringsstoffer. For eksempel er grønne bladgrønnsaker en kilde til folat, sitrusfrukter, jordbær og paprika er kilder til vitamin C, avocado og grønnkål er kilder til vitamin E og bønner er en kilde til sink, jern og kalsium. Alle nevnte er kilder til kostfiber som bidrar til å regulere fordøyelsen. Sammen bidrar de til et balansert og variert kosthold. Eksempler på gode retter med frukt og grønt er gresskarsuppe med ristede gresskarkjerner, ingefær og kokosmelk, avocado- og rugbrød sandwich med ristede valnøtter og potet- og linseburger med grovt brød, tomatsalat og sprø grønnkålchips, sier Miriam, og legger til:

– Frukt og grønt kommer i alle regnbuens farger og i mange ulike former og fasonger, og hva er vel bedre til inspirasjon enn en regnbue på tallerkenen?

Les mer om matkassen min og se fargene som dukker opp der.  NB: Bruker du rabattkoden “vegetarbloggen” får du 50% rabatt på din første matkasse dersom du ikke er/har vært Nettmat-kunde fra før av!

Vil du vite mer? Sjekk gjerne ut disse nettsidene:

Helse Norge

HePla

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *