veganske kjøttboller oppskrift

Veganuar: Andre ukemeny (uke 2, 2017)

Utvidet ukemeny med middagsretter, handleliste, pålegg, dessert og bakst.

Velkommen til den andre ukemenyen for Veganuar!

Jeg håper alle klarte seg bra i uken som gikk. Her kommer syv nye middagsforslag med tilhørende handleliste, i tillegg til litt ideer til frokost, lunsj og ikke minst dessert og bakst.

Mandag: Blomkålstappe med teriyakisopp

Da er vi en uke i gang med veganuar, og noen savner kanskje noe litt “kjøttete” å tygge på. Da er det på tide å finne fram soppen! Her jukser vi med teriyakisaus fra flaske (jeg har aldri sett en som ikke er vegansk), og istedenfor potetstappe lager vi stappe av blomkål. Her har vi i matfløte fra soya eller havre, dette finner du i allergiseksjonen i matbutikken (spesielt hos godt assorterte, men helt vanlige dagligvarebutikker har det oftere og oftere inne). Vi har også i næringsgjær som fås kjøpt på helsekost og i økologiske butikker, denne kan du også kutte ut om du ikke finner den.

vegansk blomkålstappe oppskrift

Tirsdag: Marokkansk gryte

Marokkansk mat er smakfullt og godt, og veldig ofte vegansk! Jeg er spesielt glad i kikerter i spicy tomatsauser, gjerne med couscous til. Varier gjerne grønnsakene her, og kikertene kan lett byttes (eller kombineres) med bønner. Har du ikke couscous så duger ris eller quinoa også.

Marokkansk gryte

Onsdag: Fru Timians tomatsuppe

Tomatsuppe er kjempeenkelt å lage selv, og smaker mye bedre enn pulvervarianten! Her har vi i pasta og poteter for en ekstra mettende variant, og gjør suppen kremet med å ha i litt matfløte av soya eller havre. Denne kan droppes og du kan ha i ekstra vann om du foretrekker det.

vegansk kremet tomatsuppe oppskrift

Torsdag: Lettvint grønn curry

Curry uten halve asiabutikken! Og bruk det du vil av grønnsaker, alt blir godt her.

vegansk grønn curry oppskrift

Fredag: Taco med spicy kikerter og mango

Kjøttfri taco kan være veldig, veldig spennende. Faktisk mye mer spennende enn med kjøtt,i alle fall om du er vant med kjøttdeig med tacopulver og saus fra glass. Sist uke prøvde vi oss på burrito med bønnestuing, denne gang lar vi kikertene ta hovedrollen. Jeg foretrekker å lage min egen krydderblanding, men du kan bruke det vanlige tacokrydderet om du foretrekker det. Videre lager vi en salsa med mango i hovedrollen, og har guacamole og hjemmelaget, vegansk aioli til. Synes du dette blir litt voldsomt kan du droppe sausene, evt kjøpe vegansk rømme på butikken (se etter Oatly i allergiavdelingen).

vegansk taco oppskrift

Lørdag: BBQ-blomkålvinger

Ovnsbakt blomkål er noe av det beste som finnes! Sist uke prøvde vi det med thaismaker med blant annet peanøttsmør, denne uken reiser vi vestover og kjører på med BBQ-saus. Server gjerne med stekte potetbåter og en god dipp.

veganske blomkålvinger oppskrift

Søndag: Asiatiske “kjøttboller”

“Kjøttboller” uten kjøtt! Tenk det! Her har vi i bønner som hovedingrediens, sammen med masse godt som det smaker asiatisk av. Server gjerne med ris eller nudler til.

veganske kjøttboller oppskrift

Handleliste for middagsrettene.

Frokost og lunsjtips: 

Det blir enklere og enklere å finne vegansk pålegg i matbutikkene. Peanøttsmør og syltetøy er jo en gammel slager som funker supert vegansk. I godt assorterte dagligvarebutikker finner du også vegansk gulost og kremost, og stikker du innom en helsekostbutikk finner du masse typer nøttesmør og vegansk “kjøtt”pålegg. Du kan også lage mange ulike pålegg selv. Her er noen av mine favoritter:

Hjemmelaget “Nutella”

Soppostei

Solsikkepålegg

Tapenade med paprika

Gresskarsmør (videooppskrift)

vegansk gresskarkjernesmør oppskrift
GRESSKARSMØR: Lettvint smørepålegg.

Wraps er aldeles supre i matpakken, enten om du skal på skole, jobb eller ut på tur. De kan brettes sammen om de skal pakkes ned, eller skjæres i skiver og settes på tallerken. Godt blir det uansett! Pizzasnurrer kan fylles med såmangt, og hvitløkssnurrer er også supert i matpakken. Når det kommer til disse to pleier jeg å lage dobbel porsjon og fryser ned i dagsrasjoner, så er det bare å ta de ut av fryseren dagen før de skal spises.

Lunsjwraps

Wraps med avokado og bønner

Wraps med spinat og soltørka tomat

Pakker med spicy potetfyll

Muffins med grønnsaker

Pizzasnurrer

Lettvinte hvitløssnurrer (videooppskrift)

Grove hvitløkssnurrer

veganske hvitløkssnurrer oppskrift

Ukens dessert: Superenkel sjokolademousse

Sjokolademousse uten egg og kufløte er virkelig enklere enn originalen. Dette er en utrolig enkel oppskrift som smaker fabelaktig, holder fasongen lenge og som lett kan varieres med f.eks peanøttsmør eller syltetøy istedenfor sjokoladen.

Havrekrem til visping (pass på at du ikke forveksler den med den som er merket til matlaging) finner du i allergihyllen i godt assorterte dagligvarebutikker (og flere og flere ordinære dagligvarebutikker). Gogreen Vips er min favoritt. Både Odense og Coop sine to mørkeste sjokolader er melkefrie, det finnes også alternativer i allergihyllene.

vegansk sjokolademousse oppskrift

Ukens bakst: Pærekake

Dette er en veldig god og enkel kake, der soyamelk er den eneste ingrediensen som du kanskje ikke får tak i på nærbutikken (selv om de aller, aller fleste har det nå). Pærene kan erstattes av annen frukt eller bær om du foretrekker det.

Lettvint-pærekake

ALT TIL VEGANUAR FINNER DU HER.

gronnere

2 Comments

  1. For en kjempefin januarmeny, her var det mye å frotse i! Jeg er sykt glad i kokeboken din, den er virkelig inspirerende. En forblåst hilsen fra en mørk og våt Bergen 🙂

    1. Mari Hult

      Åh tuuuuuusen takk for det Tine!! 🙂

Leave a Reply to Mari Hult Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *