Veganuar: Første ukemeny (uke 1, 2017)

Utvidet ukemeny med middagsretter, handleliste, pålegg, dessert og bakst.

Velkommen til den første ukemenyen for Veganuar!

Her finner du syv middagsforslag med tilhørende handleliste, i tillegg til litt ideer til frokost, lunsj og ikke minst dessert og bakst. Følger du med på bloggen i løpet av måneden skal du få masse andre tips og triks til hvordan du kan få mest mulig utav den veganske januarmåneden.

Mandag: Pastasalat primavera

Pasta med grønnsaker er en veldig enkel rett å lage. Stort sett er all tørka pasta i norske butikker vegansk, bare sjekk at den er uten egg. Unntaket er tagliatelle, som nesten alltid inneholder egg. Kjøper du fersk pasta er det også større sjanse for at det er egg i. Men tørka er innfor. Her bruker vi også matfløte av soya eller havre, dette finner du i allergihyllen i meieriseksjonen i de fleste dagligvarebutikker (spesielt om du går på Mega, Meny eller tilsvarende). Se etter merkene Alpro, Gogreen og Oatly. Det finnes også veganske “fraiche”-varianter, det kan du også bruke her.

vegansk kremet pastasalat oppskrift

Tirsdag: Linsesuppe

Linser er noen fantastiske råvarer, og om du ikke kjenner til de fra før av så er det jammen meg på tide! De er stappfulle av proteiner, lette å tilberede og gode på smak. De finnes i tørka og hermetiske varianter, og de tørka finnes som små kuler eller som såkalte splittlinser. Kulene bør bløtlegges før bruk og deretter kokes, splittlinsene kan du bare koke. De hermetiske er ferdig kokte, og kan røres inn i slutten av tilberedningstiden.

I denne oppskriften bruker vi tørka røde splittlinser, det får du kjøpt i godt assorterte dagligvarebutikker, helsekostbutikker og internasjonale matvarebutikker. Er du innom en internasjonal matbutikk så kan du plukke opp krydderne også, sliter du med å få tak i de så kan korianderfrø erstattes av malt koriander og røkt paprikapulver med vanlig paprikapulver.

Linsesuppe

Onsdag: Nøtteboller

Veganske “kjøttboller” kan lages av for eksempel nøtter og linser, og det smaker kjempegodt! Bruker du hermetiske linser så dobler du mengden og dropper kokingen.

veganske nøtteboller oppskrift

Torsdag: Blomkålvinger thai style (videooppskrift)

Har du ikke hørt om blomkålvinger før så er det bare å lære seg det med en gang! Bakte blomkålbuketter smaker nemlig helt fantastisk, og vi lager de mange varianter. Her smaker det hele av peanøtter og Thailand, og dette er en av mine favorittoppskrifter. Sriracha kan erstattes av vanlig chilisaus om du ikke har det.

veganske blomkålvinger thai style oppskrift

Fredag: Burrito med bønnestuing (videooppskrift)

Det er ingen grunn til å droppe fredagstacoen selv om en spiser vegansk! Her er en veldig enkel oppskrift på bønnestuing som vi bruker i en burrito. Du kan også lage taco med den. Som tilbehør her har vi brukt mais og ferdig tacosaus på boks, men det går selvsagt også veldig godt an å lage hjemmelaget salsa og eventuelt guacamole. Trenger du rømme til taco så anbefaler jeg Oatly sin “Fraiche”.

vegansk burrito oppskrift

Lørdag: Kikertburger Hawaii

Det er lørdag og på tide å prøve seg på månedens første burgere! Her bruker vi kikerter fra boks som base (NB det er en stor oppskrif. Halver den om dere ikke er så mange til middag), og de blandes sammen med grønnsaker og masse godt krydder. Mange sliter med å få vegetarburgere til å henge sammen i starten, da er trikset å kanskje ha i litt mer mel enn du tror du trenger, og å steke burgerne i ovn istedenfor i panne. Dette fikser du!

vegansk hawaiiburger oppskrift

Søndag: Linsecurry

Indisk søndagsmiddag med linser, søtpotet, gulrot og kokosmelk. Servér denne med ris til, og eventuelt papadums og mangochutney. Finner du ikke tørka linser kan du bruke to bokser hermetiske, bare pass på at du siler av laken og skyller linsene i litt vann før bruk. Du kan også ha de i litt senere i kokingen da de kun trenger å varmes opp.

vegansk lettvint indisk linsecurry

Last ned handleliste for middagsrettene her.

Frokost og lunsjtips: 

Det blir enklere og enklere å finne vegansk pålegg i matbutikkene. Peanøttsmør og syltetøy er jo en gammel slager som funker supert vegansk. I godt assorterte dagligvarebutikker finner du også vegansk gulost og kremost, og stikker du innom en helsekostbutikk finner du masse typer nøttesmør og vegansk “kjøtt”pålegg. Du kan også lage mange ulike pålegg selv. Her er noen av mine favoritter:

Solsikkepålegg

Gresskarkjernesmør (videoppskrift)

Sjokoladepålegg

Ukens dessert: Bakte nektariner med kokoskrem

Dette er en veldig enkel fruktdessert, som med bare litt mer innsats enn den vanlige fruktsalaten gir et mye mer smakfullt resultat. På toppen har vi kokoskrem, en fantastisk oppfinnelse! Du bruker rett og slett en boks kokosmelk (pass på at du har “full fat” og ikke en light-variant) som du lar stå noen timer i kjøleskapet. Da vil melken skille seg, og kokosvannet vil ligge igjen i bunn. Bruk en spiseskje og grav ut alt det faste her, har gjerne i litt sukker og vanilje, og visp til pisket krem. Kjempegodt og enkelt! Kokoskrem er også veldig godt på kakao, og rører du inn litt kakaopulver i kremen får du sjokolademousse.

vegansk fruktdessert oppskrift

Ukens bakst: Sjokoladekake med peanøttmousse

Her kaster vi oss rett ut i baking uten egg! Bunnen er en veldig enkel sjokoladekake der soyamelk skal være den eneste litt uvanlige ingrediensen. Du kan bruke alle typer lys eddik. Du kan også bruke røren til å lage cupcakes, da får du cirka 12 stk.

På toppen lager vi peanøttmousse med vispbar soya- eller havrefløte. Dette er ikke den samme plantefløten vi bruker i middagsretter, men en søtere versjon som egner seg til visping. Se etter merkene Alpro og Gogreen i allergiseksjonen i butikken (sannsynligvis i kjøleskap). Disse egner seg helt supert til visping, og konsistensen er som mousse. Du kan også bruke disse til å lage sjokolademousse.

vegansk sjokoladekake uten egg og melk oppskrift

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER. 

gronnere

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *