Hvorfor Omega-3-tilskudd?

Tre grunner til at du som veganer bør vurdere litt ekstra omega i dietten din.

Tidligere i måneden skrev jeg om at det nå endelig finnes vegansk Omega-3 i norske apotek, nemlig Nycoplus Vegetabilsk Omega-3 fra alger. Men hvorfor er dette så viktig?

Etter hvert har de fleste fått med seg at du som veganer kan leve et komplett og
helsebringende liv – uten at dyrene må lide. Vi kjøper B12-spray for å være på den
sikre siden, men kanskje bør du også putte et Omega-3-brett i handlekurven neste
gang.

Det er mange måter du som veganer kan få i deg omega-3. Chi-frø, linfrø, nøtter og
soyabønner gir alle omega-3, men er det den beste og enkleste måten?

Først vi må brekke ned omega-3 i tre vanlige typer du kanskje har hørt om.
Alpha-linolenic-syre (ALA), eicosapentaenoic-syre (EPA) og docosahexaenoic syre
(DHA). Den første finner du i nøtter og frø og andre ting vi veggiser allerede
spiser mye av. Ikke noe problem der attså. De to siste derimot kommer for det meste
fra fisk. Siden veganere ikke spiser fisk er det vanskeligere å få i seg de. Det er
her algene kommer inn. Alger er rike i EPA og DHA siden fisker spiser de, og du
trenger ikke drepe en svømmende sjel for å nyte godt av det.

Les mer om Nycoplus vegetarbilsk omega 3 her. 

Fordelene ved å ta inn nok og korrekt omega 3 kan du lett google etter. Noen
strekker langt og andre strekker seg lengre, men de fleste piler peker mot at de
hjelper for hjertehelsen, diabetes, hjernehelse, høyt blodtrykk, kreft og er helt
kritisk supre på å motvirke innflammasjon – et must for alle som trener mye og vil
se best og raskest mulig resulter – enten det er for å være å bli sterkere eller
slankere.

2016-03-13 Vegetarbloggen_Omega3-1

Som veganer er du vant med å måtte følge med for å få i deg alt du trenger, og
derfor er det selvsagt opp til deg å avgjøre om du trenger tilskudd av EPA og DHA
(ALA trenger du nok ikke tenke på). For å opprettholde en sunn kropp og et sunt sinn
er omega-3 obligatorisk. Trener du mye skulle du kanskje ønske at leddene knaket
litt mindre og at du restituerte deg litt raskere, eller kanskje du bare føler deg
litt ekstra grinte om dagen (omega-3 hjelper deg holde bra serotonin-nivåer i
kroppen – «feelgood»-ingrediensen i hjernen din)?

Den enkleste måten i få i seg en bra mengde omega-3 er å spise det, og ingenting er
raskere ogenklere enn å ta et lite tilskudd med med morgensmoothien.

Da slipper du å tenke mer på det resten av dagen.

Les mer om vegansk omega 3 her. 

2 Comments

  1. Heii! Hva heter b12 sprayen dere bruker? Har hørt det finnes to typer, b12 cyanocobalamin methylcobalamin

    1. Mari Hult

      Jeg pleier å bruke denne: http://no.iherb.com/Pure-Advantage-B-12-Spray-500-mcg-1-fl-oz/18154
      Usikker på hvordan det er nå med nye importregler :/

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *