Ukemeny: Uke 39, 2014

Gjestemeny fra Green bonanza!

UKEMENY: Ukens meny er servert !
UKEMENY: Ukens meny er servert !

Denne uken har jeg gitt ukemeny-stafettpinnen videre, så nå er dere i de trygge hendene til Mia som skriver bloggen Green Bonanza. Dette er en relativt ny blogg, men den har allerede masse innhold og knallflotte bilder.

Mandag: Sobanudler med tofu, grønnsakerog peanøttsaus

Uka starter selvfølgelig med en favoritt: Sobanudler med tofu, grønnsakerog peanøttsaus. Masse næring, masse protein, og masse godt.

15-sobatofupeanøtt-e1409392780661 (1)
NUDLER: Raskt, enkelt, take what you have, make the best of it-middag. 15 minutter brukt på middag fra start til slutt.

Tirsdag: Italiensk tomat- og grønnsakssuppe

Tirsdag er suppedag, spesielt nå i høstværet hvor vi trenger noe godt,varmende og mettende som drar oss gjennom tirsdagen, ukas lengste dag.Denne italienske tomat- og grønnsakssuppa har både pasta og smørbønner iseg, og selvom den har litt lang ingrediensliste, tar den ikke lang tid ålage.

Om det er èn rett her i verden som er enkel å justere etter egne ønsker og behov, er det supper som denne. Bruk denne som et utgangspunkt, følg den første gangen du lager suppa, og så er det bare å go crazy bananas med den etterpå.
Om det er èn rett her i verden som er enkel å justere etter egne ønsker og behov, er det supper som denne. Bruk denne som et utgangspunkt, følg den første gangen du lager suppa, og så er det bare å go crazy bananas med den etterpå.

Onsdag: Glasert tofu og rosenkål

Jeg lager mye tofu. Det er en god proteinkilde, og den er så allsidig!Glasert tofu og rosenkål servert sammen med quinoa er et supersunt ogkjempegodt måltid. Perfekt for midtukemiddag.

22-glaserttofu-e1409392724667

Torsdag: Linsegryte med kokosmelk, koriander og ingefær

Torsdag er linsedag. Masse proteiner for å lade opp til helgen, og herlig åvarme seg på. Denne røde linsegryta er full av godsaker som ingefær, curry,kokosmelk og koriander, og med et varmt pitabrød og noen limebåter vedsiden av er det bare å lene seg tilbake og ta kvelden med ro.

Nå er høsten her, dere. Det betyr tid for supper og gryter, og linsegryter er godt å varme seg på. I tillegg er den næringsrik, sunn, smakfull og mettende.
Nå er høsten her, dere. Det betyr tid for supper og gryter, og linsegryter er godt å varme seg på. I tillegg er den næringsrik, sunn, smakfull og mettende.

Fredag: Ferske vårruller med bakt tofu

Fredag er fest! Inviter folk på middag, og la de lage maten selv. Sett fremstrimlede grønnsaker som gulrot, agurk og vårløk, grønn salat ogmynteblader, kok risnudler, og rør sammen en dipsaus eller to. Midt påbordet setter du en bolle med varmt vann som gjestene selv kan gjøre klartrispapiret i, og alle kan blande sine egne våruller. Garantert toppstemning! Til dessert kan du ta frem imponerende Raspberry Margarita MiniIce Pops fra fryseren.

vårruller

Lørdag: Tortilla med spicy seitan

Jeg elsker å ha lange matprosjekter på lørdager, og lager gjerne seitan påformiddagen. Til middag kan man derfor ha tortilla med spicy seitan,mangosalsa og avocado, en smakskombinasjon som lite kan måle seg med!Trenger du snacks til kvelden? Dropp potetgullet, og lag grønnkålchipsistedet.

tortilla

Søndag: BBQ tofu-burger

Søndagsfrokosten skal man ikke kimse av, og den bør inneholde minst treting på tallerken, og en smoothie – for eksempel en med grapfrukt.Til middag er det er burger, med god tid til å pusle rundt på kjøkkenet ogta livet med ro. Det er dog ingenting som er rolig ved denne tofu-burgeren,den er både hot, chewy og full av smaker.

TOFUBURGER: Oh Heeeello! Vegansk tofuburger med masse gode krydder og hjemmelaget BBQ-saus, quick pickled agurk og sitronmarinert rødløk? Ja takk!
TOFUBURGER: Oh Heeeello! Vegansk tofuburger med masse gode krydder og hjemmelaget BBQ-saus, quick pickled agurk og sitronmarinert rødløk? Ja takk!

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER.

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *