Kjøttfri mandag

Er du opptatt av dyrevelferd, mljø, helse og en mer rettferdig fordeling av verdens ressurser? 

KJØTTFRI MIDDAG: Finner du noe som frister?
KJØTTFRI MIDDAG: Finner du noe som frister?

I dag har jeg bursdag, og jeg ønsker meg bare en ting: At DU kjører kjøttfri mandag. Eller helst et kjøttfritt liv. Og kanskje vegansk på toppen av det hele.

Hvorfor kjøttfri mandag?

Kutter du ut de animalske matvarene bidrar du til en bedre verden. Se bare på statistikken:

Dyrevelferd

  • Vi dreper 56 milliarder landdyr for mat hvert år. Et enormt antall sjødyr kommer i tillegg til dette.
  • Dyrene som avles opp til matproduksjon opplever svært ofte dårlig veldferd, de lever mye kortere liv enn det som er naturlig for deres art og får ikke anledning til å tilfredstille sine naturlige behov. Les mer om dette her.  

Helse

  • Mange av verdens ledende helseorganisasjoner oppfordrer til en reduksjon i mengden av kjøtt folk forbruker. The World Cancer Research Fund anbefaler at vi i hovedsak velger planteføde, og begrenser rødt kjøtt, og unngår bearbeidet kjøtt.
  • I 2010 viste en studie utført av Oxford University sin avdeling for folkehelse at om kjøttforbruket i Storbritannia ble begrenset til maks tre ganger i uken så ville en kunne forhindre 31 000 dødsfall av hjertesyktdom, 9000 av kreft og 5000 av slag hvert år.

Miljø

  • Verdens samlede person- og godstransport utgjør omtrent 15 prosent av de menneskeskapte klimagassutslippene. Animalsk landbruk står for 18 prosent av utslippene.
  • 10 000 liter vann går det med for å produsere 400 gram kjøttdeig. Dette er 200 ganger så mye vann som en trenger for å produsere tilsvarende vekt poteter.

Rettferdig fordeling av verdens ressurser

  • Mange tror at vi i Norge ikke påvirker andre lands ressurser, da vi produserer mye mat selv. Likevel importerer vi førti prosent av dyreforet vårt, og dette er i all hovedsak soya fra plantasjer der det pleide å stå regnskog. Avskoging fører til artsutryddelse og klimagassutslipp.
  • Et hektar jordbruksareal kan fø 20-25 mennesker om det benyttes til å dyrke korn og rotfrukter, men kun ett menneske om det skal produseres kjøtt og melk der.
  • Dersom store deler av jordens befolkning skulle leve på et lavkarbokosthold, ville det bare bli nok mat til en fjerdedel av oss.

Spar penger

  • Planteproteiner som bønner og linser koster vanligvis mye mindre enn tilsvarende mengde animalsk protein.

Men altså, kjøttfri mandag. En dag kan alle klare. Og om du én dag i uka bytter ut en kjøttmiddag med en vegetarrett, kuttes dine CO2-utslipp med 170 kilo i året. Gjør alle Norges innbyggere dette, tilsvarer det utslippene til 360.000 biler.

Men hva skal jeg ha til middag? Enkelt! Her har jeg samlet en hel del oppskrifter på veganske middagsretter som ikke krever så altfor lang tid på kjøkkenet.

Oppskriftene er sortert etter hovedingrediens: tofu, tvp, grønnsaker og bønner og linser.

Oppskrifter

Med tofu

Tofu er en allsidig råvare som lett tar til seg smak fra marinader og krydring. Bruk fast tofu til middagsretter dersom ikke annet er oppgitt, silketofu gjør seg bedre i desserter og kaker.

Tofu får du kjøpt i godt assorterte dagligvarebutikker, økologiske butikker, helsekostbutikker og asiatiske matvarebutikker.

Tofutaco

Taco på en mandag? Hvorfor ikke! Dette er et sunt og billig alternativ til fredagstacoen.

TOFUTACO: Tofu smuldres, krydres, stekes og bakes.
TOFUTACO: Tofu smuldres, krydres, stekes og bakes.

Sweet chili tofu

Kjempegod nudelrett som du lager på maks 20 minutter. Alle ingrediensene fås kjøpt i godt assorterte daglisvarebutikker.

KJEMPEGOD TOFU: Denne retten tar femten minutter å lage og holder deg mett i mange timer.
KJEMPEGOD TOFU: Denne retten tar femten minutter å lage og holder deg mett i mange timer.

Pad thai

Nudler, tofu, peanøtter, koriander… mmm! Det eneste som kan være vanskelig å få tak i her er tamarind, men det kan erstattes av brunt sukker. Ellers er det som tar tid i denne oppskriften å gjøre klar alle ingrediensene, retten lager du på et kvarter når det er i orden.

PAD THAI: En utrolig smakfull nudelrett toppet med knuste peanøtter, koriander og lime.
PAD THAI: En utrolig smakfull nudelrett toppet med knuste peanøtter, koriander og lime.

Med tvp (soyaproteingranulat)

Tvp er avfettet soyamel, og finnes i forskjellige størrelser. Granulat er den minste, og så vokser det seg opp til både “kjøttboller” og “biffer”. Tvp får du i tørket form, og det krever litt bløtlegging før bruk. Det er et billig alternativ til kjøtt, og kan ta til seg det meste av smaker gjennom marinering. Tvp selges i asiatiske matvarebutikker, helsekostbutikker og økologiske butikker.

Veganfarse

Grunnoppskrift som kan brukes i både taco, til pasta eller på pizza.

Vegansk taco med ananassalsa
VEGANFARSE: Hvilken farse er best? Den du lager selv, såklart!

Vegansk lasagne

Denne oppskriften er en favoritt blant veldig mange lesere. Det er en veganisert versjon av klassisk lasagne med kjøttsaus og bechamelsaus.

lasagne oppskrift hjemmelaget vegetar vegetarmat vegan veganmat vegansk
VEGANSK LASAGNE: Utrolig god vegansk middag med smak av Italia.

Kjøttkaker

Norges nasjonalrett – helt vegansk!

kjøttkaker vegansk oppskrift
KJØTTKAKER: Veganske “kjøttkaker” laget av soya og havre. Kjempegodt med tradisjonelt tilbehør!

Med grønnsaker i hovedrollen

Chow mein

Lettvint nudelrett med spinat, sopp og gulrot, der en nydelig soyabasert saus setter spissen på det hele. Middag på under halvtimen.

CHOW MEIN: Nudelrett med grønnsaker og en kjempegod saus.
CHOW MEIN: Nudelrett med grønnsaker og en kjempegod saus.

Potet- og brokkolisuppe

Suppe med potet, brokkoli og vårløk, som ikke trenger noen spesielle “veganeringredienser”. Kjapp å lage, smaker godt og er skikkelig mettende.

SUPPE: Server gjerne denne milde suppen med litt ekstra pepper og chilitråder. Det gir en ekstra piff til smaken.
SUPPE: Server gjerne denne milde suppen med litt ekstra pepper og chilitråder. Det gir en ekstra piff til smaken.

Peanøtt “stir fry”

Nudler med grønnsaker i en smakfull peanøttsaus. Retten er veldig rask å lage.

FREDAGSMAT: Denne retten lager du kjapt, men den smaker utrolig bra likevel.
FREDAGSMAT: Denne retten lager du kjapt, men den smaker utrolig bra likevel.

Gresskarcurry

Kanskje den beste oppskriften på hele bloggen. Den tar noen timer om du vil gjøre den skikkelig, men koketiden kan også reduseres for en raskere middag.

GRESSKARCURRY: Gresskar, vårløk, hvitløk og tomater kokes sammen i en indisk krydra kremet saus.
GRESSKARCURRY: Gresskar, vårløk, hvitløk og tomater kokes sammen i en indisk krydra kremet saus.

Kantarell Bolognese

Her bytter vi ut kjøtt med sopp og valnøtter. Kjempegodt til spagetti.

BOLOGNESE: Soppbasert saus som gjør seg nydelig med nykokt pasta.
BOLOGNESE: Soppbasert saus som gjør seg nydelig med nykokt pasta.

Med bønner og linser

Å spise bønner og linser må være noe av det sunneste og rimeligste du kan gjøre. De er stappfulle av proteiner og andre viktige næringsstoffer, og kjøper du de tørka i internasjonale matvarebutikker får du veldig mye mat for pengene.

Bønner bør bløtlegges over natten og kokes før bruk, linser klarer seg stort sett uten.

Maisburgere

Bruker du hermetiske bønner så lager du denne retten på under en time. Husk bare at du må doble mengden bønner, samt kutte ut bløtlegging og koking. Kikertmel er en flott råvare som du får kjøpt billig i asiatiske matvarebutikker.

MAISBURGER: Spicy og god burger, server den med ekstra chilisaus om du tør.
MAISBURGER: Spicy og god burger, server den med ekstra chilisaus om du tør.

Meksikansk maissuppe

I denne suppen bruker vi både linser og bønner. Bønnene er hermetiske eller ferdigkokte hjemmefra, men av linser anbefaler jeg å kjøpe tørka røde. Disse krever ikke bløtlegging, og koker ferdig på et kvarter.

MAISSUPPE: Mettende og kjempegod suppe med smak av Mexico.
MAISSUPPE: Mettende og kjempegod suppe med smak av Mexico.

Falafel

Denne falafeloppskriften er perfeksjonert gjennom årevis med trening. Du trenger bløtlagte kikerter, så her går det dessverre ikke an med varianten fra boks (de skal ikke kokes til falafel nemlig).

falafel oppskrift
FALAFEL: Jeg har knekt falafel-koden!

Trenger du mer inspirasjon? Sjekk ut disse fabelaktige matbloggene:

Veganeren

Savner du noen retter med animalske varer? Sannsynligheten er stor for at du finner de i vegansk utgave her. Bloggen er også veldig barnevennlig, og har en aldri så liten forkjærlighet for junk food.

Men hva spiser du egentlig? 

Min venninne Adele er lei av spørsmålet, og har dedikert bloggen sin til å vise at en veganer spiser kjempegod mat hver eneste dag.

Vegankontoret

Folkelige og tradisjonelle oppskrifter i vegansk drakt.

Siljes reise

Masse raw food, glutenfritt og søte kattebilder.

Spis grønt, spis godt

Moderne veganmat, kjempefine bilder.

Norsk veganmamma

Barnevennlig veganblogg med masse tips til hva de minste liker best i planteriket. Mariann sper på med noen faglige bloggposter for deg som er interessert i hvorfor noen velger å være veganere.

Dyrerettighetsaktivisten

Blogg som ikke bare tar for seg hvordan du er veganer på kjøkkenet, men også hvordan du kan hjelpe andre dyr rundt deg hver eneste dag.

Veganerliv

Veldig seriøs blogg som tar for seg alt rundt det å ta det etiske valget å være veganer. Noen oppskrifter innimellom, og de er alltid storarta.sjon.

Kilder

Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning
Grønn hverdag
Food And Agriculture Organization of the United Nations
Office for National Statistics
World Cancer Research Fund

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *