vegansk gulasj oppskrift

Gulasj med soyabiter

Varmende og mild grytrett med smak av Ungarn. 

VEGANSK GULASJ: Soyabiter, sjalottløk og paprikapulver kokes sammen og serveres med potetstappe.
VEGANSK GULASJ: Soyabiter, sjalottløk og paprikapulver kokes sammen og serveres med potetstappe.

I denne oppskriften bruker vi soyabiter, som er ganske like kjøtt i konsistensen. Jeg pleier å bestille de fra nettbutikken Veganlife, men de finnes også i en del økologiske butikker og noen få helsekostbutikker.

Ingredienser: 

  • 100 gram soyabiter
  • 1 sjalottløk
  • Olje til steking
  • 1 spiseskje paprikapulver
  • Grønnsakskraft eller vann med buljongterning
  • 1 spiseskje hvetemel
  • 1 spiseskje tomatpuré
  • Eventuelt litt salt og pepper
  • Potetstappe, ris eller pasta til servering

Framgangsmåte: 

Kok opp vann i en gryte. Ha i soyabitene, ta gryten av varmen, og la det trekke i ti minutter. Sil av vannet.

Rens og finhakk sjalottløk. Varm opp oljen til medium varme i en gryte og ha i løkbitene. La de surre i noen minutter, ha deretter i soyabitene. La de surre til de begynner å få litt stekeskorpe. Rør i paprika og stek noen minutter til.

Vegansk gulasj

Hell på grønnsakskraft/vann med buljongpulver til det dekker en centimeter over soyabitene.  Skru ned varmen, ha på lokket, la det hele småkoke i en liten time.

Lag potetstappe eller kok pasta til tilbehør.

Fisk opp soyabitene med en hullsleiv. Varm opp olje i en stekepanne og stek bitene til de får en fin stekeskorpe.

Vegansk-gulasj3

Bland sammen hvetemel med en halv desiliter vann til jevning, hell over i gryten i en tynn stråle. La det koke opp under omrøring. Sausen vil nå tykne en god del. Ha i tomatpuré og smak eventuelt til med salt og pepper.

Vegansk gulasj

Legg opp potetstappen i dype skåler, topp med soyabiter og paprikasausen.

Vegansk gulasj

FLERE VEGANSKE MIDDAGSRETTER FINNER DU HER. 

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *