Brytebrød

Nesten som rundstykker – bare kjekkere. 

Hjemmebakt brød hører med til helgefrokosten, og variasjon er kjekt! Rundstykker er min favoritt, men av og til er det greit å variere.

Her er rundstykkene satt sammen til brytebrød, som jeg synes er veldig kjekt å servere – spesielt til gjester. Det er noe fint med gode venner rundt et bord, som bryter av stykker av det samme brødet.

Brødet passer med alt som er godt av pålegg, og holder seg til fint til neste dag i en plastpose.

Ingredienser: 

    • 25 gram gjær
    • 1 spiseskje sukker
    • Litt olivenolje
    • 4 desiliter vann
    • Litt havsalt
    • 12 desiliter hvetemel + ekstra mel til utbaking
    • Vann til pensling
    • Valmuefrø

Framgangsmåte:

Smuldre opp gjæren i en stor bakebolle, og ha sukker og olje over. Varm opp vannet til fingertemperatur, og ha i. La det stå noen minutter, før du rører sammen.

Ha i salt og hvetemel litt etter litt, og elt sammen til du får en god deig. Ta den gjerne ut på kjøkkenbenken og elt den litt ekstra før heving.

Ha deigen tilbake i bollen, kle bollen med plastfolie, og sett til heving et lunt sted i circa 40 minutter.

Kle et stekebrett med bakepapir. Ha mel på kjøkkenbenken, og ta deigen ut av bollen. Del den opp i to like store deler, som du igjen deler i like store emner. Jeg pleier å ende på cirka 16 stykker.

Form hver del i boller uten sprekker. Legg den første bollen midt på stekebrettet. Legg de andre i sirkler rundt, men med litt avstand mellom seg. De “vokser sammen” under etterhevingen.

Legg et klede over, og la brytebrødet stå lunt i en halv time til en time, til rundstykkene er blitt til et sammenhengende brytebrød.

Forvarm stekeovnen til 225 grader. Pensle rundstykkene med vann, og dryss over valmuefrø.

Stek midt i ovnen til brødet er gyllent, det tar mellom 10 og 15 minutter. Avkjøl på rist.

2 Comments

  1. Marianne Bergfinnsdatter Haaland

    Supernice. Skal bruke bloggen masse masse 🙂

    1. Mari Hult

      Takk for det 🙂 🙂 🙂

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *