vegansk fredagstaco oppskrift

Fredagstaco

Vegansk vri på den norske nasjonalfredagsretten!
Taco er enkelt å lage, i hvert fall om du kutter ut salsa fra boks, krydderblanding fra pose, og vakuumpakkede slakterirester!

Er du skeptisk til bønner er det sannsynligvis ikke din egen feil. Selv ble jeg ganske ødelagt av å jobbe på en meksikansk restaurant i Stavanger i mange år. Der brukte vi nemlig hermetiske chili beans til fajitasen, og tilsvarende refried beans i kjøttdeigen til nachos. Når en av disse herlige boksene ble åpnet, luktet det så ille på kjøkkenet at jeg ofte tok meg en tur ut på gangen.

Da vi gikk over til et vegansk kosthold hjemme, tok det lang tid før jeg hørte på bønnenes bønn om å få bli med på kjøkkenet. Og vet du hva? Bønner på boks er ikke bare litt ekkelt, det er også et pengesluk! Stikker du innom en asiatisk butikk, får du kjøpt store poser tørkede bønner og linser til en nesten pinlig billig penge. Jeg betaler rundt 30 kroner for to kilo tørkede bønner, og det blir ca. fire kilo «ferdige» bønner etter utvanning og koking.

I tillegg har du mye bedre kontroll over produktet når du behandler dem selv. Store bønner bør ligge i vann over natten, mens de mindre, og en del linser, kun trenger noen timer. Du kan også variere koketiden: I en del retter vil du ha bønnene faste, da passer det med 30?45 minutter. Vil du ha bønnemos, kan du godt la de småkoke i opptil to timer.

En annen ubetalelig fordel med å koke bønner selv, er at du kan gå bananas med smakstilsetninger i kokevannet. Skal bønnene i en gryterett, er det kjempegodt å hive en spiseskje buljongpulver i vannet. For en asiatisk vri, kan det være kjempegodt med litt chili, løk og et laurbærblad, eller kanskje litt kanel og koriander.

Her smaksetter jeg bønnestuingen med hvitløk, spisskummen og chipotle ? en meksikansk, røkt jalapeño. Den fås kjøpt både i glass eller hermetisk i godt assorterte dagligvarebutikker, samt noen asiatiske butikker. Får du ikke tak i den kan du bruke vanlig jalapeño.

Ingredienser til fire porsjoner: 

  • 3 desiliter tørkede sorte bønner
  • Vann til koking
  • 1 spiseskje økologisk grønnsaksbuljongpulver
  • 1 chipotle fra boks (kan erstattes av en fersk jalapeño)
  • 2 hvitløksfedd
  • 2 teskjeer spisskummen
  • Salt og pepper

Framgangsmåte: 

La bønnene ligge i bløt i minst fire timer. Sil av vannet. Ha dem over i en gryte, og dekk med vann til minst 2 centimeter over bønnekanten. Ha i buljongpulver og kok opp.

La det småkoke under lokk i ca. en time, til bønnene er gode og myke. Sil av vannet, men ta vare på et par desiliter av det.

Ha to tredjedeler av bønnene i en kjøkkenmaskin. Ha i chipotle, hvitløk og spisskummen, og en halv desiliter av kokevannet. Kjør til du har en jevn masse. Spe eventuelt på med mer vann til du får ønsket konsistens.

Ha massen tilbake i gryten sammen med resten av de kokte bønnene. Rør det sammen, og smak til med salt og pepper.

Forslag til tilbehør: Revet salat, mais og hjemmelaget tomatsalsa.

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *