Linfrø

Bindemiddel i baking, smakfulle i frokostblandingen. Men ikke spis for mye av dem!

Det er bedre med en pakke linfrø i skapet enn ti høns på taket. Faktisk.

Linfrø er nemlig veganernes våpen nr 1 mot egg i baking, de er nemlig fantastiske som bindemiddel. Et par spiseskjeer knuste linfrø i kakedeigen er vanligvis alt som skal til. Linfrø har høyt innhold av kostfiber, og er en viktig Omega 3-kilde for veganere. Linfrø inneholder også cyanid glykosider, så for stor mengde er ikke bra. Mattilsynet anbefaler max 1-2 spiseskjeer linfrø om dagen. I folkmedisinen anses linfrø å være bra som kur mot forstoppelse.

Kjøpes: Linfrø selges hele og knuste, og de fleste dagligvarebutikker har ihvertfall en en av variantene. De er billige, og holder seg lenge.

Triks: Blander du en spiseskje linfrø ut i to spiseskjeer vann, får du en omtrent flytende lim. Dette kan være greit for å bruke når du lager vegetarburgere, -boller og -kaker, og merker at deigen ikke holder sammen så godt som du hadde håpet på.

Utvalgte oppskrifter med linfrø:

Frokostmuffins

Glutenfrie cupcakes

Hjemmelagde knekkebrød

Hjemmelaget frokostblanding

Havrekjeks

Omegastrø

Peanøttcupcakes

Sjokoladeruter med valnøtter

Snøcookies

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *