Vegansk rømmegrøt

Glem pulverposer med ulumskheter i! Rømmegrøt lager du selv, og det tar ikke lenger enn et kvarter.

Ingredienser:

    • Et beger (ca 3 dl) vegansk rømme
    • En halv desiliter semulegryn
    • En halv desiliter hvetemel
    • En teskje salt
    • En spiseskje sukker
    • Tre desiliter vegetabilsk melk

Framgangsmåte

Ha rømmen i en gryte. Tilsett halvparten av gryn og mel, samt sukker og salt. Kok blandingen forsiktig opp mens du rører jevnlig. Når det koker rører du i resten av mel og gryn, og etterhvert sper du med melk til grøten er passe tykk. La det småkoke i fem minutter, og grøten er ferdig!

Server med en gang, gjerne sammen med sukker, kanel, vegansk margarin og et glass saft.

9 Comments

  1. Hei! Jeg lagde denne i fjor 17.mai men jeg tåler ikke semulegryn, så hva kan jeg bytte det ut med? Jeg husker ikke hva jeg byttet det ut med i fjor Har du noen tips muligens?

    1. Mari Hult

      Kanskje rismel går greit? Jeg vet ikke helt 🙁

  2. Jeg prøvde med soyamelk usøtet; men ble ikke helt det resultatet jeg ønska, tips til annen melk som funker? 🙂

  3. Hei! Er det mulig å bruke noe annet enn den rømmen du har i oppskriften? Hva med den svarte boksen fra Oatly som er noe sånt som creme Fresh eller noe? 🙂

    1. Mari Hult

      Jeg har ikke prøvd, men antar at det går kjempefint 🙂

  4. Tenkte lage denne på 17.mai. Kan den varmes opp igjen i mikro?

    1. Mari Hult

      Altfor sent svar fra min del. Håper det gikk greit :/

  5. Karina Fantoft

    Hei. Jeg tåler ikke mesteparten av korn. Inkludert havre og heller ikke potet. Er også følsom mot gluten. Kan det erstattes med rismel eller maismel..? Eller noen andre tips?

    1. Mari Hult

      Åå, så dumt å høre :/ Jeg er faktisk veldig usikker – har aldri kokt grøt på rismel eller maismel. Hmpf. Tåler du quinoa? Konsistensen blir ikke lik – men det går i alle fall an å koke grøt på det 🙂

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *