Ukemeny: Uke 19, 2017

Ukemeny med masse thailandske retter, et lite besøk i Hellas og årets første grillmiddag!

Første lørdag i mai kalles ofte årets første grilldag – og endelig, endelig skjer det! Oppskriften jeg har med er på grillspyd med hjemmelaget seitan. Det lager du med glutenmel, som selges i spesialbutikker (helsekost, økologiske butikker, internett). Har du lyst på en enklere grillmiddag så kan du kjøpe ferdige kjøtterstatninger og ha på grillspydet istedenfor.

Her er handlelisten til ukens meny. 

Mandag: Pad thai med bok choi

Thaiklassiker med stekte nudler med blant annet tofu og kål i en herlig soyabasert saus, servert med peanøtter og koriander. What’s not to like…

vegansk pad thai oppskrift

Tirsdag: Auberginegyros

Gresk tirsdag med hummus, aubergine og oregano.

vegansk gyros oppskrift

Onsdag: Lettvint grønn curry

Her kan du bruke det du har av grønnsaker liggende. Kok ekstra ris, så har du til restemiddagen neste dag!

vegansk grønn curry oppskrift

Torsdag: Stekt ris på thailandsk vis

Fabelaktig restemat med thailandske smaker!

vegansk stekt ris oppskrift

Fredag: Pulled jackfruit tacos

Jackfruit kan brukes til så mangt – bare pass på at du bruker varianten i lake (eller fersk jackfruit) i denne oppskriften. Ikke den i sirup.

vegansk pulled jackfruit taco oppskrift


Lørdag: Grillspyd i søtsur saus

Krysser fingrene for grillvær! Hvis ikke blir disse like gode innendørs i stekepanna.

veganske grillspyd oppskrift

Søndag: Ovnsbakte vårruller med tofu og bønnespirer

På lørdager har vi ofte ekstra god tid til å lage middag, så hvorfor ikke bruke den tiden på å lage vårruller? Disse er kjempegode, proteinrike og har mye mindre fett enn friterte vårruller.

veganske vårruller oppskrift

FLERE VEGANSKE UKEMENYER FINNER DU HER. 

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *