Chiafrø

Planterikets rikeste kilde til Omega-3!

chia frø chia seeds oppskrifter raw food rå mat supermat super food
CHIAFRØ: Disse små frøene knuser laks på omega-3 og utfordrer melk på kalsium.

Salvia hispanica, kjent som Chia, er en art av blomstrende plante i myntefamilien, Lamiaceae. Chia stammer fra det sentrale og sørlige Mexico og Guatemala, og det er blitt dyrket helt siden pre-columbiansk tid.

Næringsinnhold: 

Chiafrø er en svært god kilde til omega-3 fettsyrer sammenliknet med andre frø og matvarer. 2 spiseskjeer chiafrø inneholder faktisk mer omega-3 enn en hel laksefilet.

Innhold av omega-3 fettsyrer:

    • Chiafrø: 62,3%
      • Linfrø: 54,6%
        • Gresskarkjerner: 15%
          • Soyabønner: 15%
            • Valnøtter 5%

            Andre nærings- og helsemessige fordeler med chiafrø:

              • Chiafrø et høyt innhold av protein og inneholder alle de livsnødvendige aminosyrene vi trenger. Chiafrø blir derfor et fullverdig protein
                • Chiafrø er også rikt på mineraler, blant annet kalsium. 2 spiseskjeer chia frø kan måle seg med kalsiuminnholdet i flere glass melk
                  • Hvis du har diare eller er dårlig i magen kan du avhjelpe tarmen ved å spiser chiafrø. Chiafrøene vil suge opp væske. Denne oppsugningsevnen skyldes mukoploysakkaridene som er i frøene. Disse mukopolysakkaridene bygger opp en slimhinne i tarmveggen som hemmer sykdomsfremkallende bakterier
                    • Chiafrø gjør at blodsukkeret ikke stiger så fort
                      • Chiafrø kan absorbere opp til 12 ganger sin egen vekt i vann og hjelper dermed å hindre dehydrering
                        • Chiafrø inneholder kostfiber, så de hjelper fordøyelsen

                        Slik bruker du de: 

                        Chiafrø kan has i frokostblanding, grøt og salater. Du kan ha de i brød og rundstykker, eller bare drysse de over pålegg. Blander du de ut med væske vil de absorbere denne og bli til géle, derfor er chia veldig mye brukt i rå desserter og smoothies.

                        Chiafrø trenger ikke å bli knust for at du skal kunne fordøye dem (i motsetning til linfrø). .

                        Chiafrø oppbevares tørt i lukket pose.

                        Oppskrift på rå chiapudding med kakao

                        Her får du kjøpt de: 

                        Chiafrø kjøper du relativt dyrt på helsekostbutikker og noen økologiske butikker, eller du kan bestille de billig fra iHerb om du har tid til å vente noen uker.

                        Kilder: Sanabona.no, Wikipedia, Superlivsstil

                        HELE RÅVARELEKSIKONET FINNER DU HER. 

                        Write a comment

                        Your email address will not be published. Required fields are marked *